• FILTR
  • Posts
  • Vždycky to trvá déle, než si myslíte

Vždycky to trvá déle, než si myslíte

A to i tehdy, když dopředu počítáte s tím, že to potrvá déle.

Pokud něco vážně neumíme, tak je to práce s časem. Přesto tak rádi plánujeme, že? Výsledkem je, že plánujeme nesnesitelně blbě.

Jasně, přiznávám – jsem vinen. Když chystám nějaký projekt, mám tendenci sklouzávat k optimistickému scénáři. Vím to, proto si dělám i pesimistický scénář. Nevychází ani jeden.

Proč? Protože platí, že než se něco podaří, trvá to déle, než si myslíte.

Existuje na to dokonce pravidlo. Tzv. Hofstadterův zákon říká: „Vždycky to trvá déle, než očekáváte, a to i když berete do úvahy Hofstadterův zákon.“

Když jsem odstartoval Češtinu 2.0, myslel jsem, že nasbírat tisíc slov nebude tak složité. Trvalo to pár let. Taky jsem si myslel, že by z toho jednou mohla být kniha – jen jsem netušil, že to bude až za deset let.

Když jsme se v rodinném deskovkářství 4 Kavky rozhodli, že vydáme v češtině pár deskových her od japonských Oink Games, nemysleli jsme si, že jen podepsat smlouvu zabere rok. A že další rok potrvá překlad. Ani po dvou letech práce ještě nedržíme tu hru v ruce.

Schválně – vymyslete si úkol, který chcete v příštích pár týdnech dokončit. Pak si k němu napište tři termíny: Datum, kdy ho dokončíte. Datum, kdy bude hotový, když to půjde dobře. A datum, kdy bude hotový, když to dobře nepůjde.

Pravděpodobně prošvihnete všechna tři data.

Plánujte jako pesimisté a stejně ještě počítejte s rezervou.

Díky, že čtete Filtr,

Martin Kavka

P. S.: Lidé čtou, když píšete jasně, stručně, užitečně. Připravím pro vás workshop srozumitelného psaní. Oceníte ho, pokud chcete:

  • ovládnout umění zkratky.

  • ušetřit čas svých zaměstnanců a firmě peníze.

  • otestovat, jestli jste doteď psali srozumitelně.