• FILTR
  • Posts
  • Spolupracujte, vyplatí se to

Spolupracujte, vyplatí se to

„Když chcete jít rychle, jděte sami. Když chcete dojít daleko, jděte společně.“ Proč je tohle rčení pravdivé?

Kdysi jsem se snažil urvat věci sám. Letos kudy chodím, tudy mluvím o spolupráci. Jasně, mám projekty, ve kterých jsem sólo, ale vedle nich roste počet těch, kde mám parťáka.

A řeknu vám – je to úleva.

Když na věcech makáte sami, je to dřina. Drhne to. Ale spolupráce funguje jako olej, kterým jsem celý ten stroj pořádně promazal.

Díky parťákům můžu vykrývat svoje slabší místa. Navzájem se inspirujeme a vede to k lepším, kreativnějším řešením. Když jednomu dochází síly, zastoupí ho ten druhý.

Celý proces je díky tomu rychlejší, než kdybych se o to pokoušel sám.

Byly doby, kdy jsem byl přesvědčený, že na vlastní pěst je to lepší. Že jsem efektivnější, když se vyhnu složitému vyjednávání s ostatními a případným třenicím.

Jenže mi nedošlo, že taky mnohem dřív dojdu na hranice toho, co dokážu. A co pak?

Více lidí má logicky více zkušeností a znalostí než jeden člověk. Know-how se nehromadí po troškách, násobí se. Pak stačí i dvoučlenný tým a všechno to šlape o dost líp.

Jenže na spolupráci jsme vesměs žalostně nepřipravení.

Adam Grant, autor knih Originály, Dávat a brát, Ještě to promysli nebo Skrytý potenciál, připomíná, že školy po celém světě nás hodnotí jen podle individuálních výsledků. Přitom nejúspěšnější týmy podle Granta nejsou ty s nejchytřejšími jedinci – ale ty, které dokáží nejlépe spolupracovat.

Proto je klíčové přizvat si k sobě ty správné lidi.

Dan Šácha mi jednou přiblížil, jak o výběru lidí uvažuje Robert Vlach, zakladatel portálu Na volné noze: „Do týmu si vybírá lidi podle povahy. Jasně, musí i něco umět, ale hlavně musí mít charakter – jsou věci, které se můžeš doučit, ale když jsi blbec, tak to nezměníš.“

Jo. I pro mě je nejdůležitější chemie. Čím jsem starší, tím víc.

Chci spolupracovat jen s těmi, se kterými je mi dobře. Kteří nechtějí být nejchytřejší v místnosti, ale chtějí, aby byli chytřejší i lidé okolo nich.

Díky, že čtete Filtr,

Martin Kavka

P. S.: Lidé čtou, když píšete jasně, stručně, užitečně. Připravím pro vás workshop srozumitelného psaní. Oceníte ho, pokud chcete:

  • ovládnout umění zkratky.

  • ušetřit čas svých zaměstnanců a firmě peníze.

  • otestovat, jestli jste doteď psali srozumitelně.