• FILTR
  • Posts
  • Neudělejte ani krok bez zápisníku

Neudělejte ani krok bez zápisníku

Pokud chcete povzbudit svou paměť, noste si zápisník vždycky s sebou. Vždycky.

Předloni a loni jsem v Newsletterech sepsal 100 věcí, které mi dělaly radost. Inspiroval jsem se u Michelle Losekoot, ta zase u Austina Kleona. Reakce byly fajn, ale lidé mi psali, že tolik věcí by dohromady nedali.

Hmm, já taky ne – kdybych si je nepsal.

Jednak si vedu deník. A navrch mám i zápisník, kam si píšu většinu myšlenek, na které natrefím. Obojí patří k nejlepším hackům, které jsem si osvojil. Nejen kvůli tomu, abych dal dokupy stovku věcí, které mi v uplynulém roce dělaly radost. Hlavně proto, abych porazil tvůrčí blok.

Každý týden vydávám Tvůrcast, teď se o to samé snažím s Filtrem. Měsíčně posílám Newslettery. Takové projekty spotřebují obří porci témat.

Nemůžu si dovolit „být na suchu“.

Psaní deníku mi slouží jako jeden z generátorů nových nápadů – proto jsem se stal dokumentaristou vlastního života.

Abych se neutopil v záplavě papírů, používám „papírový“ tablet reMarkable. Jeho výhoda je i v tom, že mi neumožňuje těkat. Nemám v něm přístup na internet, k e-mailu, na sociální sítě. Jediné, co mi dovolí, je psát nebo číst.

Aby deník fungoval, nestačí do něj jen psát – musíte jím i často listovat. Vracet se v čase, znovu objevovat staré zápisky, které se vám už vykouřily z hlavy. Zpětné procházení deníku je pro mě nezbytnou součástí rutiny.

Stejně důležité jsou poznámky – vypisuju si postřehy z knih a dalších zdrojů (podcastů, newsletterů, blogů).

Díky tomu se mi v reMarkablu kupí moje i cizí myšlenky. Tahle koláž slouží jako základ pro cokoliv, do čeho se chci pustit.

„Každý má na něco oko. Jediný rozdíl je v tom, že já nosím zápisník v přední kapse. Všechno si zapisuju a pomáhá mi to vzpomínat,“ řekl jednou stand-up komik David Sedaris.

Amen!

Díky, že čtete Filtr,

Martin Kavka

P. S.: Lidé čtou, když píšete jasně, stručně, užitečně. Připravím pro vás workshop srozumitelného psaní. Oceníte ho, pokud chcete:

  • ovládnout umění zkratky.

  • ušetřit čas svých zaměstnanců a firmě peníze.

  • otestovat, jestli jste doteď psali srozumitelně.