• FILTR
  • Posts
  • Nepořežte se o Hanlonovu břitvu

Nepořežte se o Hanlonovu břitvu

Někdy za vším hledáme zlý úmysl. Ale co když je to jinak?

Když jsem se před časem rozhodl sdílet své know-how a postřehy, musel jsem čelit světu tam venku. A ten není vždycky sluníčkový.

Zajímavé je, že ze všech ohlasů vám v paměti nejvíc uvíznou ty negativní. (Proto si ty pozitivní zapisujte, abyste se o ně mohli v těžkých chvílích opřít.)

V takových reakcích jsem často viděl zlý úmysl. A často jsem se pletl.

Hanlonova břitva říká: „Nehledejte zlý úmysl tam, kde je dostatečným vysvětlením hloupost.“

Místo hlouposti si do ní dosaďte, co je libo – neschopnost, neznalost, nezralost, nepozornost, lenost, nedbalost.

Díky Hanlonově břitvě jsem se uklidnil. A přestal jsem si brát věci osobně.

Ne, celý svět se opravdu nespikl proti mně. Lidé jen mají různé životní zkušenosti – vidí svět jinak, a proto taky dělají věci jinak. Je to normální.

Nechci tím říct, že za postoji ostatních nikdy není zlý úmysl. Může být. Jen zlo už není to první, co mě napadne.

Díky, že čtete Filtr,

Martin Kavka

P. S.: Lidé čtou, když píšete jasně, stručně, užitečně. Připravím pro vás workshop srozumitelného psaní. Oceníte ho, pokud chcete:

  • ovládnout umění zkratky.

  • ušetřit čas svých zaměstnanců a firmě peníze.

  • otestovat, jestli jste doteď psali srozumitelně.